منابع متوسطه دوم و کنکور

انواع منابع کنکور و ویژگی های آن

منابع خوب و ضعیف را بشناسید و تفاوت چند منبعی با تک منبع بودن را ببینید.

یک سری پارامترها در کنکور پارامترهای اصلی محسوب می شوند، یعنی اگر مناسب نباشد نتیجه بدی را کنکور شما به جا می گذارد، منابع کنکور عامل اصلی در موفقیت کنکور است، و حتی آن را یکی از عوامل موفقیت می دانند، همین حساسیت موضوع سبب شده یک سری از دانش آموزان در پی یافتن منبع مناسب باشند، و گاها چند منبع را تهیه می کنند.

اما سوال اینجاست، آیا حضور چند منبع لازم است؟

در ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم و سپس در مورد منبع و یا منابعی که یک دانش آموز باید انتخاب کند می پردازیم.

منابع کنکور باید تک منبعی یا چند منبعی باشد؟

منابع سبک های آموزشی متفاوتی دارند، هر چند نوع سوالات منابع آزمون سراسری در آن ها یکسان است اما نوع آموزش و سوالات تالیفی متفاوت طرح شده است، هرچه شما تست بیشتری حل کنید در کنکور موفق تر هستید اما شما باید یک منبع کامل را انتخاب کنید، و بر روی آن یک منبع تمرکز کنید و آن را بارها بخوانید، در واقع استفاده از چند منبع در سال کنکور اشتباهی بزرگ است، در دانش آموز موفق به جای خواندن چند منبع، یک منبع را چند بار می خواند.

عوارض چند منبعی:

  • ایجاد استرس در دانش آموز
  • عدم تمرکز بر روی منبع اصلی
  • سطحی خواندن منابع
  • از دست دادن انسجام در یادگیری
  • هدر دادن وقت دانش آموز
  • ایجاد سردرگمی در دانش آموز

چه زمانی می توان بیش از یک منبع استفاده کرد؟

زمانی که شما تمام مطالب منبع اول را خوانده باشید تمام تست ها را حل کرده باشید، حتی تست های مارک دار را مرور و دوباره حل کنید و به جایی برسید که تست های این منبع برای شما تکراری باشد در این زمان به سراغ منبع بعدی بروید، ولی در ابتدا دو منبع را خریداری نکنید، چون در این صورت درس های اول را از روی دو منبع می خوانید و زمان خود را از دست می دهید، استرس شما بیشتر می شود.

پس منبع دوم کارآمد نیست؟

اگر منبع اول شما کامل باشد، منبع دوم کارایی ندارد، همچنین با توجه به آسیب هایی که از نظر روحیه و زمان به شما وارد می کند کاملا مضر هم محسوب می شود.

توصیه: منبع خود را منبعی کامل از نظر آموزش و تعداد تست و نحوه بیان انتخاب کنید، و روی همان یک منبع وقت بگذارید.

چه زمانی می توان از منبع دوم استفاده کرد؟

  • منبع اول تست کافی نداشته باشد و شما صرفا آن را بخاطر آموزش مناسب انتخاب کرده باشید (در اینجا هم باید اول تمام تست های کتاب اول را حل و مرور و دوباره خوانی کنید سپس می توانید به سراغ منبع بعدی بروید).
  • در صورت نداشتن خلاصه نویسی و قسمت های هایلایت برای دوران جمع بندی می توان از منابع جمع بندی استفاده کرد.
  • منبع اول خود را تمام کرده باشید و تست های آن برای شما تکراری باشد.
  • بعد از مدتی متوجه شوید به کمک منبع اول نمی توانید به سوالات پاسخ دهید در این جا منبع خود را باید تغییر دهید.

در غیر این صورت به هیچ وجه چند منبعی توصیه نمی شود.


بیشتر بخوانید: ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲


انواع منابع کنکور

منابع موجود در بازار به سه دسته تقسیم می شوند:

دی وی دی، کتاب تست، کلاس و جزوه ی معلم.

تفاوت منابع در چه چیزی است؟

  • نوع آموزش و درسنامه ای که به یادگیری بیشتر دانش آموز کمک می کند.
  • تکنیک ها و الگو های موجود در هر آموزش با آموزشی دیگر متفاوت است.
  • تعداد تست و نوع تست های تالیفی.
  • قدرت منبع در جمع کردن آموزش در کم ترین حجم ممکن که از اتلاف وقت دانش آموز جلوگیری شود.

توصیه در دروس تخصصی مانند فیزیک و شیمی و ریاضی: ما حتی به دانش آموزان پیشنهاد می دهیم در هنگام تحلیل آزمون های جامع یا هر آزمونی که ثبت نام کردید برای این سه درس در صورتی که تست را درست جواب داده بودید به جواب انتها دقت کنید و روش حل تست خود را تغییر ندهید، آموزش دو روش برای حل تست های این دروس سرجلسه کنکور برای شما سردرگمی ایجاد می کند به طوری که نمی دانید باید کدام راه حل را انتخاب کنید.

روش آموزش: هر استاد و مولفی روش تدریس خود را دارد، شما باید یک روش را یاد بگیرید و آن را تمرین و تکرار کنید، قبل از شروع، وظیفه شما انتخاب یک منبع مناسب است و بعد از آن باید تمام توان و انرژی خود را روی آن یک منبع بگذارید، انتخاب منبع مناسب تاثیر بسزایی در موفقیت دانش آموز دارد.


بیشتر بخوانید: مقایسه و انتخاب بهترین آزمون آزمایشی


ویژگی منابع کنکور

  • کامل بودن منبع: منبعی مناسب است که آموزشی کامل و جامع داشته باشد، در حین کامل بودن نباید مطالب اضافه و خارج از محدوده کنکور را تدریس کند.
  • آموزشی ساده و قابل فهم: نامفهوم و گنگ بودن منبع دلیلی بر سخت بودن و مناسب بودن آن نیست، منبع آموزشی باید تمامی مطالب را تا حد امکان ساده و قابل فهم آموزش دهد، همچنین راه کارهایی که در یک منبع آموزش داده می شود باید طولانی نباشد وگرنه باعث هدر دادن زمان دانش آموز سرجلسه کنکور می شود.
  • تکنیک محور نباشد: به کمک تکنیک به همه ی سوالات کنکور نمی توان پاسخ داد و فقط تیپ خاصی از سوالات را به کمک تکنیک می توان حل کرد، پس منبعی که تکنیک و فرمول را آموزش می دهد کنار بگذارید، هیچ کمکی به شما در پاسخ گویی نمی کند.
  • آموزش موضوعی: منبع مناسب درس هایی مانند ادبیات و ریاضی منبعی است که به صورت موضوعی طراحی شده باشد.
  • کتاب محور: آموزش باید بر محور کتاب درسی باشد، به طور مثال تمام اشکالی که برای زیست آموزش می دهند باید در جهت تفهیم بهتر شکل های زیست شناسی کتاب درسی شما باشد.
  • تست استاندارد و کافی: یک منبع باید تعداد تستش کافی باشد تا دانش آموز نیاز به منبع دیگری برای حل تست نداشته باشد، این تست ها باید بیشترین تطبیق با کنکور سراسری را داشته باشند.
  • آموزش تستی و تشریحی: باید مطالب را به صورت تستی و تشریحی به شما آموزش دهد، این اصلا منطقی نیست که شما منبعی برای مدرسه و روش تشریحی تهیه کنید و منبعی برای روش تستی کنکور.

ویژگی منابع کنکور

آفات منابع برای داوطلب کنکور

وسوسه خواندن همه منابع: شما نمی توانید همه منابع را بخوانید و همانطور که در قسمت بالا توضیح دادم چند منبعی ضربه های جبران ناپذیری را به دانش آموز وارد می کند، پس معیار های یک منبع مناسب را بررسی کنید و بهترین منبع را انتخاب کنید و با سوسه ی خواندن بقیه منابع مقابله کنید.

عدم مدیریت زمان: متاسفانه دانش آموزان در ابتدای سال به زمان اهمیت چندانی نمی دهند و همین امر سبب می شود تا منبع های مختلفی را انتخاب کنند و یا بر روی فصل های اول منبع خود زمان زیادی بگذارند که این خود باعث وسواس مطالعاتی و به مرور عدم تمرکز دانش آموز و خسته شدن از روند مطالعه می شود.

عدم سنجش منبع: بعد از آموزش و یادگیری راه حلی برای حل تست، شما باید با تیپ تست های مختلف آن راه حل را سنجش کنید تا از جواب دهی آن به اطمینان کامل برسید، اگر در آزمون های آزمایشی شرکت می کنید می توانید خود را با آزمون محک بزنید در غیر این صورت از آزمون های سایت و یا سال های قبل کنکور استفاده کنید.

تمایل بیشتر برای آموزش تا تست زنی: شما باید خیلی از نکات را در قالب تست یاد بگیرید، یادگیری نکات در قالب تست باعث ماندگاری بیشتر در ذهن شما می شود، همچنین با چالش ها و نحوه سوال دادن نکات آشنایی پیدا می کنید، اما اکثر دانش آموزان تمایل دارند به جای تست زنی آموزش ببینند، همین دلیلی برای استفاده از چند منبع و دیدن آموزش های مختلف است.

حل تست های یک فصل در یک زمان: تست ها را باید در بازه زمانی مختلف پخش کنید و به عنوان تست پوششی کار کنید، یعنی همزمان با آموزش باید تست آموزشی داشته باشید و بعد از آن تست های پوششی را برای مرور و تثبیت مطالب حل کنید.

حل تست ها به ترتیب میزان سختی: تا به حال شاید پیش آمده باشد ذهن شما سر جلسه آزمون قفل کند و توانایی پاسخ به سوالی که مطمئنا در خانه برای شما راحت بوده است را نداشته باشید، یکی از علت های این موضوع بحث ترتیب چینش سوالات منبع آموزشی است، فرض کنید یک منبعی سوالات را ابتدا راحت بعد متوسط و بعد سخت طراحی کند، شما یک سال به این روال تست میزنید در صورتی که سر جلسه کنکور ترتیب سوالات تغییر کند ذهن شما قادر به بازیابی اطلاعات نیست، و اصطلاحا ذهن شما مدتی قفل می کند، پس نحوه و مهارت اساتید در چینش سوالات و به چالش کشیدن دانش آموز نیز از موارد مهم در منابع آموزشی است.

طبق نظرسنجی که از رتبه برتر های سال ۱۴۰۰ شده است به این نتیجه رسیدیم که تمامی رتبه برترها تک منبعی رو الگو قرار دادند و تعداد زیادی سوالات حل کردند و بیش از حد تکرار و تمرین کردند.

دانش آموزی که منبعی با تعداد تست کم دارد باید از منبع دیگر چگونه استفاده کند؟

توصیه ما به تک منبعی است، و حتما سعی کنید منبعی را در ابتدا انتخاب کنید که تعداد تست کافی داشته باشد، اما اگر به هر دلیلی از منبع اول استفاده کردید می توانید از منبع تستی برای تست زدن استفاده کنید اما زمانی را صرف خواندن آموزش منبع دوم نکنید، در واقع جمع بندی مطالب باید در قالب تست پوششی باشد، در دروس ریاضی و فیزیک و مساِئل شیمی در صورتی که به سوال پاسخ اشتباه دادید سعی کنید با راه حل اولیه خود آن را حل کنید و به هیچ وجه برای یک سوال چند راه حل را امتحان نکنید، مگر اینکه به کوتاه بودن و اثر بخشی راه حل جدید اطمینان داشته باشید.

منبع: سایت مشاور (مشاور تحصیلی و آموزشی تمامی مقاطع و کنکور)

 

اورجینال مشاور

اورجینال مشاور: انتخاب بهترین دبیر از موسسات + مشاور تحصیلی + انتخاب منابع کنکوری

‫۲ دیدگاه ها

  1. بابت توضیحاتتون بگم منم کنکوری بودم و مشکلی که داشتم چندین استاد و منبع رو انتخاب کردم اما تو آزمونا موفق نبودم تا اینکه فقط رو منبع که مشاورم بهم گفت تمرکز کردم و خوشبختانه الان هیچ درسی مشکل یا ضعف ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا