مشاوره تحصیلی

نکات مهم درس خواندن شب امتحان

خیلی از دانش آموزان شب امتحان مطالعه می کنند و موارد مهم زیر را باید جدی بگیرند.

گاهی اوقات به دلیل کمبود زمان و یا زیاد بودن حجم محتوای درسی، دانش آموزان مجبور می شوند تا درس خواندن را به شب پیش از امتحان موکول کنند و در آن موقع با کوهی از مطالب روبرو می شوند، به همین خاطر لازم است تا اصول و شگردهای خواندن شب امتحان را بلد باشند تا دچار مشکل نشوند.

برای مطالعه موثر در شب قبل از امتحان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

  1. از مطالعه دروس و مباحث جدید بصورت تکی بپرهیزید.

برای به تسلط رسیدن در مباحث و دروس جدید لازم است تا دانش آموز هر مطلب را برای چند بار بخواند و بعد از آن به تمرین بپردازد، در حالی که در شب امتحان زمانی برای این کار وجود ندارد، پس خواندن تکی مباحث جدید تنها می توان فرد را خسته و زمانش را هدر کند و سودی در بر ندارد.

نکته مهم: اینجا این نکته خیلی مهمی است که شما در طول سال برنامه منظمی داشته باشید و درس خواندن خود را به شب امتحان موکول نکنید.

  1. بیشتر سعی کنید مباحث و درس هایی را که از قبل در آنها پیش زمینه دارید تمرین و تثبیت کنید.

    قطعا بخشی از درس ها برایتان آشنا هستند و با یک مرور کوتاه آنها را به خاطر خواهید آورد، پس سعی کنید تمرکز بیشتری بر روی آنها داشته باشید و از این طریق بخشی از محتوای درسی را بطور کامل به ذهن سپارید.

  1. از یادداشت برداری های قبلی خود برای مرور و به یاد آوری مطالب استفاده کنید.

    از نوت برداری، دست نوشته ها، جزوه های شخصی، فلش کارت ها و هر چیز مکتوب و خلاصه که درباره دروس دارید استفاده کنید تا روند مرور و مطالعه شما سرعت بیشتری پیدا کند.
  2. دست به قلم شوید.

    نکات مهمی را که می خوانید، در گوشه ای بنویسید تا از این طریق دست شما نیز به مغز در یادگیری کمک کند و ارتباط خوبی بین حواس برقرار شود

  3. برای خواندن مطالب جدید سعی کنید راهی برای ارتباط دادن آنها به دانسته های قبلی خود پیدا کنید.

    تلاشتان بر این باشد که مطالب جدید را با کمک مطالب قبلی یاد بگیرید، برای مثال اگر در مبحث قلب زیست شناسی مهارت دارید، مبحث اعصاب را به آن ارتباط دهید و چگونگی برقراری ارتباط بین این دو دستگاه را بررسی کنید تا هم دروس برایتان مرور شوند و هم به روش ساده تری مطالب جدید را یاد بگیرید و فراموششان نکنید.

  4. سعی نکنید خود را بیدار نگه دارید.

اگر خواب کافی نداشته باشید اعمال مغز به شکل درست انجام نمی شوند و حتی اگر شب قبل همه مطالب را نیز خوانده باشید باز هم برایتان سودی نخواهد داشت، پس از بیدار ماندن طولانی در شب امتحان خودداری کنید و در صورت لزوم مطالعه بیشتر را به ساعات ابتدای صبح موکول کنید

  1. به خود استراحت بدهید.

هر نیم ساعت یکبار برای چند دقیقه کوتاه به خود استراحت دهید و با مصرف میان وعده های سبک و نوشیدن آب به بدن خود سوخت برسانید؛ استراحت نکردن شما را از یادگیری صحیح منع می کند و مغز را به خواب میبرد.

  1. فکر و خیال نکنید.

دائم در این فکر نباشید که فردا چه خواهد شد و چه نمره ای کسب خواهید کرد؛ حسرت نخورید که چرا پیش از این درس های خود را نخوانده اید، بلکه آرامش روحی خود را حفظ کنید و با رفتاری عقلانی با شرایط کنار بیایید تا استرس مانع فعالیت شما نشود.

  1. جزئیات مهم نیست، کلیات را بخوان

دنبال نکته های ریز و زمانبر نباشید، بلکه کلیتی از هر درس را بخوانید و یاد بگیرید؛ بخاطر کم بودن زمان لازم است تا برخی مطالب را قربانی کنید تا بتوانید مطالب دیگر را خوب یاد بگیرید.

  1. قهوه و چای ممنوع

شب امتحان از نوشیدن این مایعات پرهیز کنید، چون موجب ایجاد اختلال در خواب می شوند، در نتیجه شب را بیدار می مانید، به فردا فکر می کنید و از استراحت و تمرکز باز می مانید؛ در عوض وعده صبحانه پیش از امتحان را با قهوه آغاز کنید تا هوشیاری و تمرکزتان بیشتر شود.

  1. مطالعه گروهی و یا دو نفره

با دوستان خود درس بخوانید و چیزهایی که بلد هستید برای هم توضیح دهید و از هم رفع اشکال کنید؛ از این طریق در زمان کوتاهتر مطالب بیشتری را یاد می گیرید و دچار اضطراب و استرس نیز نمی شوید.

  1. نمونه سوالات امتحانی را حل کنید.

با حل کردن نمونه سوالات امتحانی خود را بیازمایید و نکات جدید را به شکل ساده تری یاد بگیرید؛ اگر موفق به حل کردن سوالی نشدید ناامید و خسته نشوید، برای حل نمونه سوال نه کسی شما را تشویق می کند و نه سرزنش می شوید، این کار فقط برای افزایش تسلط شما است.

درس خواندن شب امتحان به صورت گروهی

آیا می شود با درس خواندن شب امتحان به نمره ۲۰ دست یافت؟

گرفتن نمره کامل آن هم فقط با مطالعه شب قبل از امتحان کمی دور از ذهن است (اما محال نیست)؛ فرد اگر از اصول مطالعه پیروی کند می تواند نمره خوبی به دست آورد و حتی از افرادی که در طول ترم درس خوانده اند نیز موفق تر باشد. برای مطالعه موثر بهتر است که:

  • در محیطی آرام و خلوت درس بخوانید و کتاب را در بین جمع نبرید.
  • سعی کنید مطالب را بلند بلند بخوانید بطوری که خودتان صدای خودتان را بشنوید و از این طریق درصد یادگیری را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید.
  • فضا را تاریک نکنید و نور مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید تا خواب پیش از موعد به سراغ شما نیاید.
  • قبل از شروع مطالعه دوش آب سرد بگیرید تا سرحال شوید و با تمرکز بیشتری درس بخوانید.
  • تلفن همراه خود را از خود دور کرده و حالت بیصدا را فعال کنید تا به استفاده از آن وسوسه نشوید و همین زمان باقی مانده نیز از دست نرود.

در این صورت است که دانش آموز می تواند نمره خوبی را کسب کند و حتی برای رسیدن به نمره ۲۰ نیز امید داشته باشد، حتی اگر این اتفاق نیفتاد نیز نباید خود را سرزنش کند.

اشتباهات یک دانش آموز در درس خواندن شب امتحان

     اشتباهات راه حل
خاموش کردن لامپ های اتاق و استفاده از چراغ مطالعه با این کار ترشح هورمون های مربوط به خواب افزایش پیدا کرده و هوشیاری و تمرکز کاهش پیدا می کند.
مطالعه در رختخواب رختخواب جای درس خواندن و کلاس جای خوابیدن نیست؛ کاملا طبیعی است که اگر در رختخواب درس بخوانید هیچ چیز را یاد نخواهید گرفت.
فکر کردن به زمان از دست رفته و احساس پشیمانی عزیز من، زمان رفته را نمی توان بازگرداند، با این کار تنها فرصت اندک مانده نیز از بین می رود و بازدهی را کاهش می دهد.
بیدار ماندن تا خود صبح حتی ماشین ها نیز برای فعالیت درست به استراحت نیاز دارند؛ اگر دانش آموز نیز به مغز خود استراحت ندهد، سر جلسه امتحان به خواب خواهد رفت.
مکث کردن بر روی هر صفحه از کتاب این کار زمان را هدر می دهد، بجای آن باید از روش تورق سریع استفاده نمود و با نگاهی سریع به مطالب، آنها را برای چندبار مرور کرد.

 راهکارهای افزایش آرامش و اعتماد به نفس در شب امتحان

  • وسایل مورد نیاز برای روز امتحان را شب قبل آماده کنید.
  • شام سبک و مغذی بخورید.
  • میوه را به عنوان میان وعده در تایم استراحت درسی خود مصرف کنید.
  • قبل از خواب به یک موسیقی ملایم و آرامش بخش گوش دهید.
  • از افرادی که به شما استرس می دهند دوری کنید.
  • مثبت اندیش باشید و به خود باور داشته باشید.
  • نیم ساعت قبل از امتحان با دوستان خود در مورد سوالات صحبت نکنید.

ویژگی های برنامه ریزی درس شب امتحان

  • از بودجه بندی سوالات امتحان اطلاع داشته باشید و درس هایی را بخوانید که اهمیت بیشتری دارند.
  • با درس های سخت شروع نکنید و سعی کنید سطح مباحث یکی در میان آسان و سخت باشد.
  • برای هر درس زمان بندی داشته باشید و تایم بیشتر از تعیین شده در برنامه را به آن اختصاص ندهید.
  • به برنامه ریزی خود پایبند باشید و در میانه راه آن را تغییر ندهید و از آن صرف نظر نکنید.
  • برنامه باید هم دروس تخصصی و هم عمومی را در بر داشته باشد.

نکته: این را بدانید که یک ساعت درس خواندن با برنامه و منظم بهتر از ۱۰ ساعت مطالعه بی هدف است، پس بحث برنامه ریزی را جدی بگیرید.

جمع بندی:

شب امتحان آخرین فرصت برای کسب موفقیت و نمره ای مطلوب است و نباید از دست برود، پس از بایدها و نبایدهای این مقطع زمانی آگاه باشید و آنها را رعایت کنید؛ به خود و تواناییتان باور داشته باشید و با رعایت اصول بیان شده در مطالب فوق، شرایط را برای مطالعه هرچه بهتر فراهم کنید.

در صورتی که خود توان مطالعه و رعایت نکات گفته شده را ندارید، بهره مندی از آموزش های اساتید به شکل آنلاین و یا حضوری نیز می تواند برای شما موثر باشد، و یا به جای این کار از دوستان و همکلاسی های توانای خود بخواهید تا دروس را به شما آموزش دهند و به تمرین و تکرار سوالات احتمالی امتحان فردا بپردازند.

بررسی مشکلات متداول دانش آموزان در شب امتحان

چگونه استرس شب امتحان را کنترل کنیم؟

  1. به گذشته و تجربه تلخی که داشته اید فکر نکنید، زمان یپیشری شماست و شما موظف به بهره بردن از این زمان به بهترین نحوه هستید.
  2. مطمئن باشید اگر به خوبی مطالعه کرده باشید هرگونه سوالی طرح شود شما می توانید آن را پاسخ دهید.
  3. عواملی مانند بی خوابی و تغذیه نامناسب که باعث افزایش استرس می شود را برطرف کنید.

مقابله با حس فراموشی در شب امتحان:

  • مباحث درسی را به خوبی مرور کنید.
  • خلاصه نویسی کنید، دسته بندی و خلاصه نویسی مطالب از فراموشی مطالب جلوگیری می کند.
  • از روش های کاهش استرس شب امتحان استفاده کنید.
  • یک اشتباه متداول در بین بچه ها این است فکر می کنند با خواندن بخشی از درسنامه باید کل فصل را به یاد بیاورند در صورتی که این اشتباه است شما باید با حل تست خود را بسنجید.

در شب امتحان خواندن چه مباحثی را اولویت خود قرار دهیم؟

  1. مبحثی که راحت تر است.
  2. مبحثی که شما آن را قبلا خوانده اید و در زمان کم تری به تسلط می رسید.
  3. مبحثی که تست خیزتر است.

برای مرور هر درس چقدر باید زمان بگذاریم؟
بهترین کار این است در طول سال هر درس یرا که می خوانید زمان مطالعه و مرور را کنار آن یادداشت کنید تا در شب امتحان و یک روز قبل آن زمان مورد نیاز برای مرور و جمع بندی دروس را بدانید و به بهترین نحو برنامه ریزی کنید، اما اگر قبلا این کار را انجام نداده اید درجه سختی و تعداد صفحات هر فصل را مشخص کنید و کل زمانی که در اختیار دارید را نیز حساب کنید و به هر درس متناسب با سختی آن زمانی را اختصاص دهید.

در شب امتحان سوال تستی حل کنیم یا تشریحی؟
اگر در طول سال با برنامه پیش رفته باشید شب امتحان باید کار های زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا همه درس ها را مرور کنید.
  2. شروع به حل سوالات تشریحی از کتاب درسی و کتاب کمک آموزشی کنید.
  3. قسمتی را که حس می کنید به خوبی یاد نگرفته اید دوباره بخوانید و تثبیت کنید.
  4. در صورتی که همه کار ها را انجام دادید و سوالات تشریحی را به خوبی یاد گرفتید به سراغ سوالات تستی بروید.

سوال متداول دانش آموزان سال دوازدهم: در دوران امتحانات سال دوزادهم برای امتحانات بخوانیم یا کنکوری بخوانیم؟
امتحان کنکور چیزی جدا از کتاب درسی نیست، و حدود ۳۳ درصد سوالات کنکور شما مربوط به همین سال دوازدهم است، شما با مطالعه خوب امتحانات هم می توانید نمره خوبی در امتحانات کسب کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و هم خود را برای کنکور آماده کنید، بعد از بررسی کتاب ها سوالات تستی را هم حل کنید.

اورجینال مشاور

اورجینال مشاور: انتخاب بهترین دبیر از موسسات + مشاور تحصیلی + انتخاب منابع کنکوری

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا