تجربی

قبولی تضمینی در رشته دندانپزشکی و داروسازی

نکات خیلی خیلی مهم در قبولی این دو رشته پرطرفدار

قبولی تضمینی دندان پزشکی و داروسازی، شوق خواندن دروس پاتولوژی و فارما، روپوش سفید، شوق در دست گرفتن ست دندانپزشکی، همه و همه شوقی عجیب را در دل داوطلبان کنکورمی اندازد، تا با تمام تلاش خود به این رشته دست پیدا کنند.

اما چه چیزی باعث قبولی تضمینی در این رشته می شود؟

داوطلبان چه پارامترهایی را باید رعایت کنند که درکنکور پیش روی خود موفق باشند؟

هرساله تعداد زیادی از داوطلبان پس از تلاش زیاد مجبور می شوند پشت درهای بسته کنکور بمانند و یا درنهایت به رشته های دیگر اکتفا کنند و از این شوق و علاقه دیرینه خود دست بکشند، اما اگر شما می خواهید جزو آن درصدی باشید که در این رقابت تنگاتنگ کنکور به هدف خود برسید و در یکی از این دو رشته ی پرطرفدار و دوست داشتنی یعنی دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کنید، پس تا پایان این پست با ما همراه باشید و تمام مطالب را با دقت خوانده و اجرایی کنید.

در این پست بی نظیر درباره هرآنچه یک داوطلب برای رتبه برتر شدن نیاز دارد صحبت کردیم.

دندانپزشکی و داروسازی

دندانپزشکی و داروسازی دو رشته مورد علاقه داوطلبان کنکور تجربی است.

طول دوره تحصیل دانشجویان داروسازی ۵ تا ۶ سال است که ابتدا وارد مقطع دکتری عمومی می شوند و بعد از آن دانشجو به مدت دو سال وارد دوره ی طرح نیروی انسانی شده، و بعد از آن می تواند وارد آزمون دکتری تخصصی شود.

دندانپزشکی دارای دو دوره ی جداگانه ۲ ساله و ۴ ساله است که در دو سال اول، دانشجو واحد علوم پایه مثل بیوشیمی و آناتومی و بافت شناسی گذرانده و سپس وارد دوره تخصصی رشته دندانپزشکی می شود.

آیا راهی برای قبول شدن در رشته دندانپزشکی و داروسازی بدون کنکور وجود دارد؟

خیر، رشته های تاپ بدون قبولی در کنکور سراسری راهی برای پذیرش و ورود به دانشگاه ندارند و شما حتما باید در کنکور سراسری شرکت کرده و به درصد و تراز مورد نیاز دست پیدا کنید.

درصد و رتبه مورد نیاز برای قبولی تضمینی در این رشته ها

کارنامه های زیادی از درصد ها و ترازهای قبولی این دو رشته را دیده اید، چطور یک داوطلب با رتبه زیر هزار و یکی با رتبه کمی بالاتر قبول شده است، چه چیزی در قبولی این افراد تاثیر داشته؟ و چرا ورودی های یک دانشگاه همه با یک رتبه و درصد نیستند، داوطلب باید به کدام درصدها فکر کند و برای آن برنامه ریزی کند؟

چند عامل در نتیجه اولیه کنکور تاثیرگذار است، نتیجه اولیه کنکور همان کارنامه اولیه سازمان سنجش است که شامل رتبه و تراز و درصدهای شماست و نتیجه دومی که توسط سازمان سنجش اعلام می شود، شامل همان شهر و رشته قبولی شماست، در جواب کنکور در کنار رتبه کشوری رتبه منطقه قرار داده شده است، که سهمیه منطقه شامل سهمیه مناطق ۱و ۲و ۳  است، پس یکی ازعواملی که روی درصد و رتبه فرد تاثیر می گذارد بحث سهمیه منطقه است و سهمیه های دیگر که می تواند سهمیه جانبازان، ایثارگران و … باشد.

یک عامل دیگر در انتخاب رشته خود پذیرش آن دانشگاه است که چه تعداد دانشجو برای یک دوره پذیرش دارد و دیگری بحث تراز است و خیلی موارد دیگر که در رتبه و دانشگاه قبولی تاثیر گذارند. که محاسباتش کمی پیچیده است، پس ازهمین الان که کارنامه پذیرفته شدگان را می بینید بهترین رتبه ها را در نظر گرفته و سعی کنید رتبه و درصد شما از همه ماکزیمم درصدهای دروس قبولی سال قبل بهتر باشد تا در زمان انتخاب رشته به اصطلاح لب مرز نبوده و دیگر نگرانی قبولی و پذیرش را نداشته باشید.

حداقل درصد قبولی تضمینی در رشته داروسازی
حداقل درصد قبولی تضمینی در رشته داروسازی
حداقل درصد قبولی تضمینی در رشته دندانپزشکی
حداقل درصد قبولی تضمینی در رشته دندانپزشکی

عوامل موثر در قبولی تضمینی دارو و دندان

به ترتیب پارامترهایی که باعث تضمین قبولی شما در این دو رشته می شود شامل:

۱- تلاش و پشتکار

۲- منبع آموزشی مناسب

۳- برنامه ریزی مناسب

۴- آزمون

۵- تحلیل آزمون

۶- مرور و جمع بندی

تلاش و پشتکار

تلاش و پشتکار به عنوان اصلی ترین و مهم ترین عامل در موفقیت یک دانش آموز کنکوری است، اگر تلاش و پشتکار نداشته باشید هیچ چیزی در هیچ زمانی نمی تواند به شما کمک کند، دقیقا زندگی شما از زمانی تغییرمی کند که متوجه شوید تغییر فقط به دست شما اتفاق می افتد و شانس و هوش خیلی نقش اندک و حتی نزدیک به صفر را در کنکور دارند.

تلاش و پشتکار قبولی تضمینی
تلاش و پشتکار قبولی تضمینی

منبع آموزشی

منبع آموزشی یک بحث مهم و غیر قابل انکار در کنکور است، ما در تبلیغات آزمون ها که داوطلبان را به آزمون دادن به عنوان تنها عامل موفقیت در کنکور تشویق می کنند یا خیلی موارد دیگر می بینیم که منبع را بی ارزش جلوه می دهند اما در کنکور منبع بعد از بحث تلاش و پشتکار عاملی مهم و انگیزه بخش است (هرچه بهتر یک درس را یاد بگیرید علاقه شما به آن درس بیشتر می شود) منبع مناسب منبعی است که در فهم عمیق مطالب به شما کمک کند، منبع را خیلی حجیم انتخاب نکنید در غیر اینصورت زمان زیادی را برای آن صرف می کنید و در پایان متوجه شده اصلا پیشرفتی نداشته اید و خود همین باعث خسته شدن شما از ادامه مطالعه می شود، درواقع منبع باید همه مباحث را پوشش دهد و در عین حال طولانی و زمان بر نباشد.

به طور مثال فصل مشتق ریاضی برای یادگیری حدودا یک ماه زمان نیاز دارد حال معلمی به شما بگوید کل ریاضی را در دو ماه به شما درس می دهم، معلوم است نمی تواند همه مطالب را آموزش بدهد و یا موسسه ای برای هر مبحث چند دسته دی وی دی و کتاب به شما بدهد که یکسال زمان برای تمام شدن مطالب نیاز باشد.

شما می دانید فرق رتبه ۵۰۰ و ۵۰۰۰ حداقل در ۲ یا ۳ بار مرور بیشتر است، پس منبع باید به شما اجازه مرور را بدهد.

سعی کنید اول یک منبع را به صورت کامل ببندید و بعد به سراغ بقیه منابع بروید، به طور مثال اگ منبع شما درحال حاضر شامل یکسری سوالات است که قبلا خوانده اید و حس می کنید آن را فراموش کرده اید نیاز نیست به سراغ منبع بعدی بروید، ما اعتقادمان بر این است به جای خواندن چند منبع یک منبع را چند بار بخوانید.

منبع آموزشی قبولی تضمینی
منبع آموزشی قبولی تضمینی

برنامه ریزی مناسب

 برنامه ریزی باید متناسب با شخصیت شما باشد، بارها بچه ها شکایت از برنامه ریزی شکست خورده خود دارند، برنامه ای که قادر به اجرا کردن آن نیستند و خود را مقصر این بی حوصلگی می دانند.

برنامه ریزی نباید ساعتی باشد بلکه باید حجمی کار شود به طور مثال اگر در برنامه خود قراردهید از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح فیزیک بخوانم در صورتی که در این ساعت برای شما کاری پیش بیاید کل برنامه روز شما خراب می شود پس برنامه باید حجمی باشد، یعنی حجم مشخصی از یک درس را در یک بازه مشخص تمام کنید، حال زمان خواندن آن می تواند صبح باشد یا شب، برای شروع از ساعت مطالعه کم شروع کنید و سپس روزی نیم ساعت به ساعت مطالعه خود اضافه کنید تا به یک حد ثابت برسید.

دروس محاسباتی را برای آخر شب و دروس حفظی را برای صبح نگذارید، اینطوری مغز شما در شب فعال می شود و نمی توانید به خوبی بخوابید.

برنامه ریزی جهت قبولی تضمینی
برنامه ریزی جهت قبولی تضمینی

آزمون و مدیریت آزمون

آزمون باعث سنجش شما و شناخت بیشتراز خودتان می شود، شما به دو دسته آزمون نیازدارید یک دسته آزمون مبحثی و یک سری آزمون جمع بندی.

این دو آزمون کاملا با یکدیگر متفاوت اند در آزمون مبحثی هر چند هفته یکبار بعد از خواندن یکسری از مباحث از خود آزمون بگیرید و خود را بسنجید و در ماه پایانی در برنامه خود آزمون جمع بندی قرار دهید که در آزمون جمع بندی با نحوه ترکیب شدن فصل ها آَشنایی بیشتری پیدا می کنید.

نکته مهم در آزمون ها این است که آزمون جایی برای انتقال اطلاعات است نه یادگیری (ما یک سری یادگیری در بحث تحلیل آزمون داریم) ولی بحث آموزش و مدیریت آزمون چیزی نیست که شما سرجلسه آزمون یاد بگیرید.

شما باید در خانه مدیریت زمان را تمرین کرده و سرجلسه آزمون اطلاعات خود را به برگه انتقال دهید.

آزمون جهت قبولی تضمینی
آزمون جهت قبولی تضمینی

انواع تست در قبولی تضمینی

تست ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • تست آموزشی
  • تست تسلط
  • تست زمان دار
  • همزمان با خواندن هر درس تست آموزشی مربوط به همان درس را کار کنید و بعد از چند روز تست تسلط را در برنامه خود قرار دهید و بعد از آن تست زمان دار
  • در تست زدن تمام تست ها را یک جا و به صورت حجمی کار نکنید تست ها را در برنامه خود پخش کنید به طور مثال امروز مبحث دما و گرما فیزیک را خواندید تست های زوج را حل کنید چند روز بعد تست های فرد را حل کنید.
  • در حل کردن تست فیزیک و ریاضی در صورت پاسخ اشتباه به سراغ پاسخنامه نروید ابتدا خود روی آن تمرکز کنید و در صورتی که نتوانستید به آن جواب بدهید به سراغ درسنامه بروید و سعی کنید با خواندن درسنامه به جواب برسید اگر بعد از آن نتوانستید به سراغ پاسخنامه بروید.
  • سوالاتی که اشتباه حل می کنید را تیک بزنید تا در زمانی دیگر به سراغ این تست ها بروید و مطمعن باشید به خوبی این تست ها را یاد گرفته اید.
  • تست آموزشی، همانطور که از اسم آن معلوم است تستی برای آموزش و یادگیری بعد از خواندن مطالب درسی است، پس در اینجا نیاز به گرفتن زمان و درصد نیست، در تست تسلط بعد از چند روز با گرفتن درصد و بدون گرفتن زمان به حل تست بپردازید، بعد از آن نوبت حل کردن تست زمان دار است، خب همانطور که از اسمش مشخص است این نوع تست با گرفتن زمان و درصد است که می توانید برای تست زمان دار خود از آزمون های آزمایشی سال های قبل موسسات استفاده کنید، بعد از جواب دادن به تست، زمان هر تست را کنار آن یادداشت کرده و در تست های بعدی از آن مبحث سعی کنید در زمان کمتری به آن سوالات پاسخ دهید.

تعدادی متفاوت تست نیاز است تا شما به تسلط و مهارت کافی برسید، سپس سرجلسه آزمون خود را محک زده و تمام دانسته های خود را پیاده کنید.

انواع تست جهت قبولی تضمینی
انواع تست جهت قبولی تضمینی

  تحلیل آزمون

آزمون دادن بدون تحلیل هیچ گونه کارایی ندارد، در واقع  ۲۰ درصد ارزش خود آزمون و ۸۰ درصد اهمیت تحلیل آزمون است، پس بعد از هر آزمون آن را تحلیل کرده و نکاتی را که یاد می گیرید در دفتری جداگانه بنویسید این دفتر در نزدیکی کنکور برای شما معجزه می کند.

تحلیل آزمون جهت قبولی تضمینی
تحلیل آزمون جهت قبولی تضمینی

مرور و جمع بندی لازمه قبولی تضمینی در رشته دندانپزشکی و دارو

مرور و جمع بندی فقط مربوط به نزدیکی کنکور نیست بلکه باید در پایان هر مبحث تمام دروسی که خوانده اید مرور و جمع بندی کنید.

مرور مطالب باید به این طریق باشد که بعد از خواندن دروس تخصصی و عمومی سه روز بعد و یک هفته بعد و یک ماه بعد از خواندن اولیه خود مطالب را مرور کنید، هرچه مرور شما بیشتر باشد تسلط شما بر مباحث بیشتر و مباحث را بهتر و مفهومی تر یاد می گیرید.

مرور و جمع بندی قبولی تضمینی
مرور و جمع بندی قبولی تضمینی

 


  موضوعات جذاب: مطالب کنکوری


و اما بقیه نکات برای تضمین قبولی شما

تدریس مطالب درسی

تدریس مطالب درسی باعث یادگیری مفهومی تر و عمیق تر مباحث درسی می شود، شما هنگامی که مباحث را تدریس می کنید ممکن است به نکاتی برخورد کنید که تا به حال با آنها مواجه نشده اید یا آن را درک نکرده باشید پس بعد از یادگیری مطالب زمانی را برای تدریس کردن مطالب قرار دهید.

کمالگرا نباشید

یک مشکل بزرگی که بچها آن را اصلا جزو مشکلات خود نمی دانند و به آن فکر نمی کنند بحث ” کمالگرایی ” است.

یک دانش آموز را درنظر بگیرید یک روز بعد امتحان دارد و عصر متوجه این موضوع می شود (به هر دلایلی فراموش کرده یا نتوانسته تا آن ساعت درس بخواند) بر اساس منطق او باید از زمان باقی مانده نهایت استفاده را برده تا نتیجه را ببیند ولی اگر فرد کمالگرایی باشد نمی تواند حرکت کند و شکایت دارد که شرایط برای من مهیا نبوده و من تا به الان چیزی نخوانده ام بقیه زمان هم نمی توانم.

کمالگرا بودن باعث می شود فرد همه چیز را بخواهد، یا همه چیز یا هیچ چیز, در مثال بالا هم ذکر کردم یا فرد باید نمره ۲۰ بگیرد یا صفر، برای این دسته افراد حد وسطی وجود ندارد و دائما به دنبال بهترین ها هستند.

هیچ زمانی پیدا نمی شود که همه چیزبرای حرکت شما و یک شروع طوفانی آماده باشد، باید قدم های کوچک تری بردارید تا در نهایت بتوانید قدم های بزرگتری بردارید.

مطالعه پیوسته

هیچ چیز به اندازه ی مطالعه پیوسته برای یک کنکوری باعث انگیزه نمی شود، شما در کنار مطالعه خود به استراحت هم نیاز دارید و کنکور نباید مانع زندگی کردن شما شود پس در سال کنکور برنامه ای برای استراحت و یا کاری که علاقمند به انجام دادنش هستید قراربدهید.

مطالعه پیوسته و برنامه استراحت معقول ازعوامل موفقیت هستند.

به این فکر نکنید قرار است یک روزی برسد که شما روزی ۱۴ ساعت بدون هیچ گونه استراحتی درس بخوانید و به این امید زمان الان خود را از دست بدهید، برای موفقیت کافیست یک مطالعه منظم داشته باشید، همه ی ما یک زمانی خسته می شویم و دلمان هر چیزی می خواهد به غیر از درس خواندن پس هر زمان خسته شدید به جای سرزنش خود به دور از استرس یک زمانی را استراحت کرده و دوباره پر قدرت شروع کنید.

برای چه درصدی تلاش کنم؟ همیشه رتبه و درصد شما با چیزی که در ذهن خود محاسبه می کنید تفاوت دارد، حتی اگر خیلی دقیق حساب کرده باشید و حتی بودجه بندی را به صورت کامل رعایت کنید و کنکورم طبق بودجه بندی شما طراحی شده باشد بازهم درصد با تصورات شما کمی فاصله دارد، در دوران مدرسه شما برای نمره ۲۰ سرجلسه امتحان می رفتید ۱۹ یا ۱۸ می گرفتید، حال اگر برای ۱۸ می رفتید چه؟ قطعا نمره شما زیر ۱۸ می شود. ولی یه وقتایی یه دید کلی از بودجه بندی ها پیدا می کنید و سراغ درس خواندن می روید و زمان زیادی را صرف حساب کتابای خیلی دقیق نمی کنید، چون تمام انرژی خود را برای درس خواندن گذاشته اید حتما نتیجه می گیرید.

 استرس سال کنکور

در مورد همه ی موارد صحبت کردیم و حالا لازم می دانم در نهایت در مورد استرس سال کنکور با شما صحبت کنم.

هرساله تعدادی از داوطلبان علی رغم آن که با آمادگی کامل سرجلسه کنکور رفته اند، استرس به آن ها اجازه نشان دادن توانایی هایشان را نمی دهد و به رتبه مدنظر دست پیدا نمی کنند و درمقابل آن داوطلبان باهوشی که با کوچترین استرسی سریعا خود را آرام می کنند و به دنبال آرامشی غیر از درس خواندن برای سال کنکور هستند.

یک مثال واضح تر را برایتان میگویم: همه ما در دوران مدرسه یک امتحان سخت را پشت سر گذاشته ایم  که با استرس آن را خوانده  و سرجلسه رفته ایم و فکر می کردیم نمره خوبی نگیریم ولی وقتی نتیجه را دیدیم کلی از نتیجه خوشحال شدیم، یک موفقیت بزرگ برای ما در همان سن بود. اما یک امتحان را مطمعن بودیم به خوبی پشت سر گذاشته و با خیال راحت سر جلسه رفتیم ولی نتیجه اصلا ما را راضی نکرد.

علتش چیست؟

فکر  می کنم متوجه منظور من شده باشید استرس همیشه بد نیست استرس دو نوع است استرس مفید و استرس مضر، استرسی که با درس خواندن برطرف شود یک استرس مفید است که باعث می شود شما با تمام تمرکز خود درس خوانده و هرچه سریعتر به مطالعه برگردید، ولی استرسی که مانع درس خواندن شما می شود استرس مضر است، استرسی که مضر است را بشناسید و درمان کنید ولی از استرس مفید که محرک شماست نهایت استفاده را برده تا به موفقیت برسید.

برای موفقیت از تجربه موفقیت مشاوران سایت مشاور استفاده کنید.

در پایان نظرات خودتان را برای ما بنویسید. موفق باشید.

اورجینال مشاور

اورجینال مشاور: انتخاب بهترین دبیر از موسسات + مشاور تحصیلی + انتخاب منابع کنکوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا