تجربیمشاوره درسی متوسطه دوم و کنکور

چگونه زیست شناسی را در ۱۵۰ ساعت ۱۰۰ بزنیم؟

ارائه یک راهکار عملی برای کسب درصد بالای 90 در درس زیست شناسی و کسب حداقل درصد 50

اولین دغدغه هر دانش آموز کنکوری بعد از شروع به مطالعه، روش خواندن دروس و کسب درصد بالا خصوصا در درس زیست شناسی است. این درس با دارا بودن ضریب ۱۲ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زیست کنکور از کتاب زیست سال دهم و یازدهم و دوازدهم ۴۵ تست را شامل می شود که زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به هر تست  است، اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چطور زیست شناسی را مطالعه کنید تا بتوانید در این درس بالاترین درصد را در کنکور داشته باشید با ما همراه باشید.

بودجه بندی زیست کنکور

قبل از هر چیزی شما را با بودجه بندی سه کتاب زیست آشنا می کنیم:

زیست پایه دهم: شامل ۹ سوال از ۴۵ سوال و ۲۰ درصد

زیست پایه یازدهم: شامل ۱۷ سوال از ۴۵ سوال و ۳۸ درصد

زیست پایه دوازدهم: شامل ۱۹ سوال از ۴۵ سوال و ۴۲ درصد

تعداد سوالات هر فصل زیست در کنکور دو مرحله ای

قبل از اینکه دقیق بنویسیم هر فصل چند سوال از آن در کنکور مطرح می شود به یک نکته مهم توجه بکنید.

سوالات کنکور از سال ۱۴۰۲ به بعد در درس زیست تغییرات اساسی داشته است، با ترکیب مفاهیم فصل های مختلف و همچنین سوالات شمارشی تا حدودی بودجه بندی کنکور تغییر کرده است.

تعداد سوالات زیست دهم کنکور

فصل های دهم تعداد تست در کنکور امسال
اول ۳
دوم ۱
سوم ۰
چهارم ۲
پنجم ۱
ششم و هفتم ۲

تعداد سوالات زیست یازدهم کنکور

فصل های یازدهم
تعداد تست در کنکور امسال
اول ۳
دوم ۱
سوم ۳
چهارم ۱
پنجم ۳
ششم ۱
هفتم ۳
هشتم و نهم ۲

تعداد سوالات زیست دوازدهم کنکور

فصل های دوازدهم
تعداد تست در کنکور امسال
اول ۱
دوم ۳
سوم ۳
چهارم ۳
پنجم و ششم ۵
هفتم ۱
هشتم ۳

نحوه مطالعه درس زیست شناسی

۷ نکته مهم در یادگیری زیست:

  • نکته اول: در مورد خواندن درس زیست شناسی پیش خوانی و خواندن روزنامه وار به مدت ۳۰ دقیقه است. در اینجا قرار نیست جزئیات را یاد بگیرید یا به صورت مفهومی و عمقی درس را یاد بگیرید.
  • نکته دوم: بار ها شاهد آن هستیم بچه ها بار ها و بارها درس زیست را می خوانند و نتیجه ای که باید را از آن نمی گیرند، آنچه که در یادگیری زیست مهم است مفهومی خواندن این درس است.
  • نکته سوم: توجه و یادگیری شکل های کتاب درسی، آن چیزی که در پایان هر آموزشی مهم است کمک به تو در یادگیری بیشتر شکل های کتاب درسی است و در شکل کتاب درسی لطفا ابتدا نام گذاری تمام قسمت های آن شکل را یاد بگیرید و سپس به سراغ روابط و کارکرد آن بروید.
  • کتاب درسی زیست همه چی شما در زیست کنکور می باشد.
  • نکته چهارم: توجه به قید های کتاب درسی و پارادوکس ها هرجایی در کتاب شما قیدی را دیدید مطمئن باشید این می تواند مورد توجه طراح سوال قرار بگیرد و نه تنها در کتاب در تست ها هم با دیدن قید ها کمی مکث کنید.
  • نکته پنجم: یادگیری پارادوکس ها در تست در افزایش سرعت و رسیدن زودتر شما به جواب تست کمک می کند به طور مثال غدد درون ریز و مجرا پارادوکس دارد و با دیدن این دو کنار هم دیگر نیاز به خواندن ادامه تست نیست.
  • نکته ششم: ترجمه کردن متن است، طراحان سوال علاقه دارند با طولانی کردن متن سوال شما را گمراه کنند، شما با خواندن هر قسمت سوال سعی کنید آن را ترجمه کنید.
  • نکته هفتم: ترکیبی خواندن زیست شناسی است همانطور که می دانید حداقل ۱۰ سوال زیست شناسی به صورت ترکیبی طراحی شده است پس کسی که ارتباط بین فصل ها را به خوبی یاد نگیرد در کنکور سراسری شکست خواهد خورد.

عامل موثر در درصد بالای زیست شناسی کنکور

برای کسب درصد بالا در درس زیست شناسی دو عامل تاثیر دارد:

  • کیفیت مطالعه
  • کمیت مطالعه

در مورد کیفیت و روش مطالعه قبلا صحبت کردیم آنچه می ماند کمیت مطالعه است که با توجه به ضریب بالای این درس باید ساعت بیشتری را در هفته به این درس اختصاص دهید، پیشنهاد ما قرار دادن حداقل دو و نیم ساعت زمان در روز برای این درس است و داشتن مرور و تکرار در بازه های زمانی لازم است.

درصد و میانگین پاسخگویی در زیست کنکور سراسری

بررسی میانگین درصد زیست سه سال اخیر کنکور نشان داده هرساله میانگین درصد زیست داوطلبان روند صعودی و رو به رشد داشته است و نکته جالب در بررسی ها این بوده که میانگین این درس در کنکور های قبل، از درصد بقیه دروس بهتر بوده که این خود می تواند یکی از علل توجه متقاضیان کنکور تجربی به این درس باشد.

و اما طبق آمار سایت سازمان سنجش :

  • ۲۶ درصد از شرکت کنندگان دراین درس تراز منفی
  • ۹۰ درصد از شرکت کنندگان درصد کمتر از ۵۰
  • ۱۰ درصد از شرکت کنندگان درصد بالای ۵۰ را داشته اند.

که بیانگر این است داوطلبان کنکور با آگاهی از بودجه بندی کنکور می توانند درصد و تراز خوبی در این درس کسب کنند.

چطور زیست شناسی را حداقل ۵۰ درصد بزنیم؟

برای رسیدن به درصد ۵۰ در درس زیست شناسی رعایت برخی نکات و اصول لازم است که در ادامه آورده شده اند.

  1. مطالعه اصولی و مستمر

زیست شناسی درسی مفهومی، حجیم و نسبتا سخت است، البته بالا بودن ضریب و ارزش آن در کنکور، این سختی و حجیم بودن را جبران می کند و باعث می شود تا دانش آموزانی که به زیست شناسی مسلط هستند شرایط بهتر و شانس قبولی بیشتری داشته باشند؛ در مطالعه زیست شناسی باید از روش های متنوعی استفاده کنید که با شرایط شما سازگار است، در ضمن این نکته را نیز در نظر بگیرید که حفظ کردن مطالب کامل اشتباه و مضر است.

در مطالعه درس زیست شناسی استمرار داشته باشید و طبق برنامه مشخصی آن را مطالعه، مرور و تمرین کنید تا در طول گذر زمان درک آن برایتان ساده تر شود.

  1. از منابع مناسب خود استفاده کنید و چند منبعی نباشید.

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری بر این باور هستند که داشتن مطالب مختلف، شرکت در کلاس های گوناگون و صرف هزینه شرایط درسی آنها را بهتر می کند و شانس قبولیشان را نیز بالا می برد، اما به واقع اینگونه نیست؛ هر یک از منابع درسی شیوه آموزشی و تست های مختص به خود را دارند، پس در صورتی که داوطلبی از نمونه های مختلف آنها استفاده کند دچار دوگانگی می شود و نمی تواند به ساختار درسی و تست زنی جامع و یکپارچه ای دست پیدا کند.

نکته: برای انتخاب منبع مناسب تحقیق و پژوهش کنید و از مشاورین خبره نیز کمک بگیرید تا منبعی به دست آورید که متناسب با شرایط درسی و روحیات شما است و از مطالعه آن لذت می برید.

  1. مباحث تست خیز شناسایی کنید و از بودجه بندی زیست شناسی آگاه باشید.

اینکه بدانید هر مبحث چه تعداد سوال دارد به شما کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی بهتر و کامل تری را برایش در نظر بگیرید و زمان بیشتری را نیز برای رسیدن به تسلط در آن مبحث صرف کنید. در همین مقاله اطلاعات کاملی در رابطه با بودجه بندی درس به درس و فصل به فصل زیست شناسی ارائه شده اند که می توانند راهنمای شما باشند.

  1. بیشتر زمان خود را صرف تست زنی نمایید

درست است که زیست شناسی درسی مفهومی و متنی است و نیاز به مطالعه بسیار دارد، اما تا وقتی که تست زنی نداشته باشید و دروس خوانده شده را تمرین نکنید نمی توانید به تسلط و موفقیت برسید؛ سعی کنید بسیاری از نکات زیست شناسی را در قالب تست زنی بیاموزید.

روش صحیح تست زنی زیست شناسی چگونه است؟

مرحله اول درسنامه را مطالعه کنید.
مرحله دوم در همان روز به سراغ تست های مبحثی که مطالعه کرده اید بروید و به حل آنها بپردازید؛ همه گزینه ها اعم از درست و غلط را از روی پاسخنامه نخوانید بلکه باید در کتاب درسی دنبال آن باشید.
مرحله سوم فردای روز مطالعه مجدد به تست زنی مبحثی که خوانده اید بپردازید، اما این بار برای خود زمان بندی و محدودیت های آزمونی تعیین کنید و پس از تست زنی باز به سراغ پاسخنامه بروید و آن را به دقت مطالعه کنید.
مرحله چهارم یک هفته پس از مطالعه مبحث مورد نظر، آزمونی از آن برای خود طرح کنید و به حل آن بپردازید؛ این بار زمانبندی، درصدهای کسب شده و نقاط قوت و ضعف خود را مورد بررسی قرار دهید.
  1. با تیپ تست های کنکوری زیست شناسی آشنا شوید.

تیپ تست های کنکوری نسبتا ثابت هستند و هرساله فقط مفهوم و منظور سوالات است که دستخوش تغییر می شوند و به واقع ساختار و شاکله اصلی آنها تکراری است؛ در صورتی که با تیپ تست های کنکوری آشنایی داشته باشید با سرعت، اعتماد به نفس و دقت بیشتری می توانید به آنها پاسخ دهید.

  1. مباحث ترکیبی را با هم و یا به دنبال هم بخوانید.

یکی از شیوه های موثر و ارزشمند مطالعه و یادگیری درس زیست شناسی این است که بین مباحث ارتباط برقرار کنید و آنها را زنجیر وار درک کنید؛ در کنکور تست هایی مطرح می شوند که چند قسمتی هستند و هر قسمت آنها به سوالات یک مبحث و یک پایه مجزا تخصیص داده شده است، با انجام این اصل قادر می شوید که با سهولت بیشتری با این تست ها مواجه شوید.

مهم: تا جایی که امکان دارد از حذف مباحث زیست خودداری کنید چون که در کنکور های اخیر به شدت ترکیبی کار کردند و حذف یک مبحث شاید آسیب جبران ناپذیری به شما بزند.

ولی اگر زمان محدود و کمی داشتید می توانید طبق بودجه بندی بالا مباحث را انتخاب بکنید و به درصد ۵۰ برسید.

آیا رسیدن به درصدهای ۵۰ و ۷۰ در درس زیست شناسی سخت است؟

اگر اصول گفته شده را رعایت کنید و به نکات نیز توجه داشته باشید نه تنها می توانید به درصدهای گفته شده دست پیدا کنید بلکه قادر خواهید بود که به فکر ۱۰۰ درصد زدن زیست شناسی باشید؛ درست است که زیست شناسی درسی سخت و مفهومی است اما:

  • بالاترین ضریب را در بین دروس تخصصی دارد.
  • بیشترین تاثیر را بر روی قبولی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی دارد.
  • تعداد سوالات آن زیاد است.
  • زمان بیشتری برای حل تست ها در اختیار داوطلبان قرار داده می شود.
  • فاقد تست های حل کردنی و مسائل است (تنها در مبحث ژنتیک احتمال طرح یک سوالات محاسباتی وجود دارد).

اینها یعنی چه؟

این توضیحات نشان می دهد که زیست شناسی را می توان به عنوان یک سکوی پرتاب دانست نه یک پرتگاه، بدین شکل که داوطلبان می توانند درسی که نقطه ضعف رقبایشان است به نقطه قوت خود تبدیل کنند و با همین یک ترفند از آنها پیشی بگیرند.

داوطلبی که در دیگر دروس وضعیت مناسبی ندارد و فقط قادر است درصدهای متوسط و نه چندان بالایی را در آنها به دست آورد، باید بر روی دروسی تمرکز و سرمایه گذاری کند که بیشترین تاثیر و ارزش را دارند. زیست شناسی از این دست درس ها است که می تواند ورق را برگرداند؛ اگر نگاهی به کارنامه قبولی داوطلبان در کنکور سالهای اخیر داشته باشید متوجه این موضوع می شوید که بسیاری ضعف و کمبود خود در دیگر درس ها و حتی مباحث عمومی را با افزایش و ارتقای درصد زیست شناسی خود جبران کرده اند. دست آخر می توان گقت که اگر اراده کنید و در مسیر خود پا پس نکشید (حتی اگر پایه تحصیلی قوی و امکانات زیادی نیز نداشته باشید) رسیدن به درصدهای ۵۰ و ۷۰ در زیست شناسی سخت و دور از دسترس نیست و شما قادر به آن هستید.

زیست شناسی چطور بالای 50 بزنیم ؟

معرفی منابع زیست برای درصد بالا

درصد بالای زیست از دیدگاه بهروز اسدی:

  • کلاس فرزام فرهمندنیا برای درصد بالای ۷۰ کنکور

اگر واقعا درصد بالای ۷۰ در کنکور میخوای زیست فرهمندنیا به همراه کتاب پینوکیو خیلی سبز و آی کیو در این مسیر به شما کمک می کند.

  • آزمون زیستاز و ماز برای درصد بالا

ترکیب این دو آزمون در زیست شناسی بی نظیر می باشد و اگر رتبه برتر ها را از نزدیک دیده باشید حرفی جز این ازشون نمی شنوید.

بعضی از بچه ها معمولا سوال می پرسند آزمون ماز یا قلمچی که اون هم به صورت جدا بررسی کردیم.

در ادامه مطالب آموزش زیست شعبانی و شاکری را به عنوان یکی از منابع کنکور برای شروع از صفر درس زیست شناسی مورد بررسی قرار می دهیم:

آموزش الگویی زیست شناسی

یکی از نقاط قوت این مجموعه، آموزش تصویری برای اولین بار است و این آموزش تصویری باعث یادگیری مفهومی مطالب می شود برای نمونه تصویر سازی پودوسیت به عنوان بافت پوششی در کپسول بومن یا در قسمت لایه مخاط روده پرز ها و شکل ریزپرز و چین های لایه مخاطی روده آنچه که بچه ها بارها می خوانند و در انتها مجبور به حفظ کردن آن می شوند را به تصویر میکشد.

در پایان همه ی آموزش ها به بررسی شکل های کتاب درسی می پردازد و این را به عنوان نقطه قوتی باید تلقی کرد.

در کنکور علاوه بر تسلط، مهارت تست زنی یکی از اصول اساسی است چه بسیار دانش آموزانی که تسلط کامل بر مطالب دارند ولی به خوبی نمی توانند تست بزنند که در کنار آموزش باعث افزایش مهارت تست زنی می شود.

درابتدای شروع آموزش پیش از فصل یک سال دهم مبانی زیست کار شده که خیلی از موارد مهم در این مبانی تدریس شده که باعث افزایش یادگیری سایر فصل ها می شود به طور مثال تفاوت تاژک و مژک و ریزپرز، غشا پلاسمایی و اندامک ها کارکردشان، و قرار دادن کتاب الگو تارتبه که همه مباحث مرتبط را به صورت ترکیبی قرار داده است به طور مثال وقتی درمورد بافت پیوندی استخوان مربوط به فصل دو سال دهم می گوید هر آنچه مربوط به سلول بنیادی در فصل ۶ سال یازدهم و توده استخوانی فصل سوم سال یازدهم است را به صورت ترکیبی آموزش می دهد.

به صورت دقیق تر می توانید بهترین اساتید زیست کنکور را از زبان اسدی بخوانید.

دوستان عزیزم امیدوارم از خواندن این پست لذت برده باشید سوالات خود را می توانید از طریق کامنت برای ما قرار بدید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنیم.

طرح مشاوره اورجینال مشاور

طرح مشاوره اورجینال مشاور

من بهروز اسدی هستم، ۱۰ سال سابقه مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی کنکور در موسسات آموزشی و شبکه آموزش را دارم. برای این که بهترین مسیر برای موفقیت در کنکور و رتبه شدن را انتخاب بکنید کافیه در قدم اول تحلیل های سایت اورجینال مشاور بخونید و در قدم دوم برای وارد شدن در طرح مشاوره بهروز اسدی با شماره زیر تماس بگیرید.
منبع
حرف آخر

اورجینال مشاور

اورجینال مشاور: انتخاب بهترین دبیر از موسسات + مشاور تحصیلی + انتخاب منابع کنکوری

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام. ببخشید من یه سوال داشتم ، من دهم به یازدهم تجربی هستم و الان که تابستونه ساعت مطالعه ام گاهی اوقات به ۸ تا ۱۱ ساعت میرسه، من هرروز زیست رو زیاد میخونم و باحالی که دروس های تخصصی دیگرو کمتر میخونم تست زنی زیستم عالی نیست .
    سوال من اینه که من چکار کنم که این تابستون تست زنی زیستو فیکس کنم و پیشخوانی زیست یازدهم رو اخرای تابستون انجام بدم…
    لطفا پاسخ بدید ، تشکر🙏

  2. سلام من تازه شروع کردم به مطالعه زیست کنکور میخاستم بدونم مطالعه ۵ ساعته برای زیست کمتر از یک ماه چه کمکی میتونه بکنه؟

  3. سلام من تازه شروع کردم به مطالعه کتاب های کنکور و از یک ساعت شروع کردم میخواستم بدونم مطالعه ۳ساعتی برای زیست در یک بازه مشخص. مثلا ۲ ماه چه کمکی میکنه و سوال دوم اینکه کسی که کلاس یازده باشه میتونه شانس قبولی توی یه دانشگاه خوب رو داشته باشه و چندساعت مطالعه کنه

    1. اگر مطالعه تون بالای ۱۰ ساعت است زیست را سه ساعت در برنامه ت بیار. اگر سال یازدهم هستید وقت زیاد دارید تا میتونی درس بخون و زمان را از دست نده

  4. در مورد زیست من مفاهیم رو زود فراموش میکنم چون خیلی فرار هستش اما یا دیدن فیلم های که مربوط به کتاب درسی باشه مفهومی تر یاد گرفتم ممنون میشم که روش تست زدن کنکور تو سوالات مفهومی و ترکیبی زیست هم توضیح بدید واقعا پست های جذابی دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا